Oana Sav – prietena, colaboratoare si fosta colega de facultate. Ne leaga multi ani in care am invatat si apoi am lucrat impreuna. Nici nu stiu cu ce sa incep aceasta discutie, activitatea ta desfasurandu-se in prezent in mai multe directii (cursuri si proiecte de marketing, arhitect de branduri, creare de continut, comunicare) toate complementare, dar fiecare extrem de importanta in cariera pe care ai cladit-o pas cu pas inca de pe bancile universitatii.
Imi poti oferi mai multe detalii despre cei mai importanti „pasi” din cariera ta?
M-as raporta mai degraba la o experienta de lucru si de viata la care am ajuns si de care ma bucur momentan. „Cariera” este un cuvant pe care l-as rezerva celor care au facut mult mai multe in slujba stiintei, a societatii sau a artelor, celor care au dovedit cu adevarat ca sunt o elita si care sunt inca prea putin in lumina reflectoarelor si sunt promovati inca prea putin in mediile cu audienta.
In experienta mea de “lucrator” cu ziua sau cu ora in marketing si comunicare, pasii cei mai importanti au fost cei legati de formare, de la cea continua, pana la cea academica. Liceul, o binevenita experienta austera in caminul cu 50 de paturi de la Liceul Pedagogic din Blaj, anii de facultate, cu toate descoperirile, visurile si iluziile. La fel de importante, pe urma, etapele de contact fie entuziast, fie dur cu realitatea si asperitatile muncii in organizatii, in care sistemul de iluzii se surpa adesea. Si, daca ai noroc, se reconstruieste. Intotdeauna insa, vitali au fost pasii mici, dar siguri pentru autocunoastere si evolutie. Micile momente in care iti dai ragaz sa citesti ceva frumos sau sa te deschizi catre ceva nou, zi de zi. Dar si etapele in care iti constientizezi limitele si neputintele. In care iti lasi loc sa fii, dar sa si devii. In care intelegi sa te concentrezi pe ceea ce ai tu bun si pe ceea ce poti schimba. Sau macar influenta.
Oricum, carierele de succes nu sunt insa planificate – spunea Peter Drucker. Ele se dezvolta cand oamenii sunt pregatiti pentru oportunitatile care apar atunci cand isi cunosc punctele forte, modul de lucru si valorile. Partea cea mai frumoasa si plina de satisfactii din viata mea profesionala s-a deschis cand am devenit mai constienta de acest lucru.
In 2011 ai pus bazele Institutului de Marketing. Ce este acest Institut si ce ofera el profesionistilor in marketing?
Nu am fost singura in acest demers. Institutul de Marketing este o initiativa dezvoltata alaturi de doua institutii mari si puternice, Chartered Institute of Marketing (CIM), cu peste 100 de ani de existenta si Oxford College of Marketing, care aduce un sfert de secol de experienta de training si formare, bazata in cea mai mare parte pe tehnologii digitale.
Este ceea ce ne ajuta sa sprijinim in continuare companiile si in aceasta perioada de criza, in care am anulat toate intalnirile fata in fata si cursurile la zi. Cursantii invata in platforma interactiva online, au forum, au sesiuni individuale de studiu, podcasturi, webinare si tutori cu care lucreaza individual si cu care pot comunica virtual. In plus, este rodul muncii locale alaturi de parteneri si colaboratori locali profesionisti si pasionati cu care am avut norocul sa ma intersectez la momentul potrivit si care ni s-au alaturat. Institutul de Marketing este locul in care se pot dezvolta si perfectiona toti cei care lucreaza in marketing si comunicare, dispusi sa treaca printr-un program de formare si evaluare la standarde internationale, in Marea Britanie.
Se adreseaza doar profesionistilor si doar bucurestenilor, acolo unde Institutul isi are sediul?
Intr-adevar, activand din Bucuresti, ne-am concentrat intai pe aceasta piata si cei mai multi cursanti sunt momentan de aici. Noi am inceput ca si centrul de studiu la distanta si ne-am intensificat, crescut si diversificat activitatea cu multe evenimente offline, legate atat de training si formare, cat si solutii pentru profesionistii de marketing.
Din fericire, numarul profesionistilor de marketing buni, cu know how si rezultate creste si in tara. Avem tot mai multi cursanti care invata si lucreaza din Brasov, in Cluj, Constanta, Timisoara, Ploiesti sau Oradea. Si mai imbucurator este sa vedem ca tot mai multi pot lucra din aceste zone la standarde internationale pentru companii din strainatate.
Gratie tehnologiei, legam Romania de Marea Britanie, dar si de alte parti ale lumii, in care lucreaza in prezent, fie tutorii, fie cursantii si ii putem sustine, oriunde s-ar afla. Absolventii nostri certificati au un atu serios la angajarea in alte tari si ne bucuram sa vedem ca lucreaza in marketing si sunt recunoscuti ca profesionisti si dincolo de granite.
De ce este important sa urmezi cursurile Institutului? Experienta din „campul muncii” nu poate inlocui studiul aprofundat?
Studiul si experienta „hands on” merg la noi mana in mana. Toti cursantii nostri sunt profesionisti activi in „campul muncii” si nu ar putea sa finalizeze certificarile fara aceasta expunere si experienta. Invata cu noi teorie, notiuni si instrumente consacrate de lucru si trebuie sa le aplice intr-un context concret, intr-o compania la alegere sau orzanizatia in care lucreaza. Cursurile aduc insa un plus de valoare pe care doar experienta de la serviciu nu-l poate inlocui. In primul rand, trainigul certificat asigura o structura temeinica, termene stricte si suportul adecvat pentru ca fiecare sa progreseze in ritmul lui si o abordare comprehenisva pe care nu o poate acoperi doar experienta din companii, oricat de bine pus la punct ar fi sistemul de training si invatare continua. In plus, fie ca este in sistem blended learning, fie la distanta, asigura diversitate de perspective, de industrii, de experiente si abordari de care toate companiile au nevoie. Pentru fiecare este valoros sa iasa din „carapacea” lui, din propria companie, din rutina si, mai ales, sa fie la zi cu ce e nou si relevant. Intr-o explozie de informatie, adesea de calitate indoielnica si accesul la un kit de resurse bine alese si inchegate, din cele mai valoroase surse, salveaza extrem de mult timp.
Ce este Marketing Focus si cui i se adreseaza?
Marketing Focus este un portal de informatie care isi doreste sa aduca continut si suport pentru toti cei implicati in performanta de marketing, chiar daca nu lucreaza in aceasta zona. Mai mult ca oricand, marketingul este treaba intregii organizatii care trebuie sa inteleaga miza si strategia de marketing. Portalul incearca sa sprijine si sa inspire prin cat mai multe exemple, solutii si studii de caz si sa aduca toate functiile implicate impreuna: management, HR, procurement, vanzari sau IT, fara de care solutiile de de marketing de azi nu functioneaza.
Care sunt tendintele actuale in marketing? Tin companiile romanesti de profil pasul cu ele?
Toate-s vechi si noua toate. Momente cum este cel pe care-l traim acum ne readuc in fata lucrurilor simple. Cum ar fi, ca dincolo de tendinte sofisticate, de mediile de comunicare sau de jargonul la moda, marketingul este despre oameni, despre dorinte, nevoie si despre temeri. Este psihologie, nu tehnologie. In mod paradoxal, principalele probleme vin din faptul ca nu gasim intotdeauna solutiile potrivite pentru aceste lucruri simple, la momentul potrivit, pentru audienta si din sursa potrivita. Ca in zadar cunosti termeni la moda daca nu intelegi cum functioneaza mintea sau atentia, raporturile umane din comportamentul consumatorilor. Cred ca avem nevoie de mai putine tendinte de marketing si de mai mult discernamant, responsabilitate si bun simt.
In societatea de azi, este important marketingul politic? Avem profesionisti in marketing politic la ora actuala in Romania?
„Marketing is not perfuming the pig”. Cu sau fara profesionisti in comunicare, eu nu vad sa avem politicieni competenti, responsabili si vizionari. Cred ca dimpotriva, consultantii in comunicare au reusit adesea sa impacheteze foarte bine in campanii si slogane personaje nu doar mediocre, dar chiar nocive. Iar aici, dincolo de know how, este o problema de etica pentru unii, de supravietuire pentru altii. Singura solutie ar fi ca profesionistii in marketing politic sa aiba grija sa-si aleaga clientii din randul acelora care se pricep la ceva. Dar sa speram ca realitatea ne va contrazice si rasar politicienii de care avem nevoie de unde nu nici nu ne asteptam.
Departament de marketing sau agentie?
Ambele. Fiecare aduce valoare, beneficii si un tip de know how care produce rezultate. Agentiile vin cu experienta si versatilitatea pe care o poate aduce doar diversitatea de clienti, abordari si industrii cu care ajung sa lucreze. Beneficiaza de softuri si tool-uri a caror achizitie directa de catre clienti nu face, economic, sens. Oricat de bun si motivat ai fi, intr-o companie, intr-o industrie, ajungi sa epuizezi la un moment dat posibilitatile de a face lucruri. Oricat de creativ si deschis la nou ai fi, ai nevoie si de suport din exterior, chiar si pentru a regenera strategia sau a testa pur si simplu si alte modalitati de actiune. Departamentele sau cei care se ocupa din marketing ar trebui insa sa dea directia, sa-si cunoasca industria, sa stie unde vor sa ajunga, sa mobilizeze resursele din interior.
Antreprenor sau angajat?
Depinde. Orice alegere are un pret, are avantaje si dezavantaje. Si asa cum unii s-au nascut sa conduca, sa fie lideri, sa puna in practica idei care schimba lumea, multi performam bine in alte roluri, fara sa insemne ca suntem mai prejos. In spatele fiecarui, antreprenor puternic, stau multi specialisti, sfatuitori si angajati care isi executa fiecare bine rolul. Cred ca ar trebui sa fie o mandrie sa fii un executant bun, desi traim vremuri in care toti viseaza sa fie manageri. Meseriasii buni, de orice fel, vor fi intotdeauna cautati.
Experienta antreprenoriatului nu poate fi decat formatoare. Te responsabilizeaza, te obliga sa cresti ca om si ca profesionist, sa porti mai multe palarii fata de cea pe care o purtai in mod obisnuit. In plus, gandirea si atitudine antreprenoriala da roade oriunde, de la corporatii la companii de stat. Antreprenoriatul insa este o eticheta atragatoare, stralucitoare si intens supralicitata in Romania in momentul de fata. O umbrela sub care se vand foarte multe iluzii. In antreprenoriatul de un anumit nivel, sunt multi chemati si putini alesi. Pentru ca putini reusesc cu adevarat sa treaca de un anumit prag. Iar si mai putini gasesc solutii de a lucra impreuna, intr-un ecosistem deschis.
Cand mai ai timp si de unde mai gasesti energie pentru MOTZart?
MOTZart este un proiect de suflet care si-a propus sa tina vie arta unica a locuitorilor muntilor Apuseni, simbolizata mai ales de un instrument arhaic unic: tulnicul. Momentan nu am timp si imi permit sa aloc prea putina energie acestui proiect. Am avut satisfactia sa vad faptul ca orice mic efort si-a aratat roadele in proiecte care i-au inspirat sau care sunt duse mai departe de altii. Multumirea vine din faptul ca flacara, chiar daca plapanda inca, rezista si e vie. Speranta tine de faptul ca cei care s-au „contaminat cu virusul MOTZart vor face lucruri mai departe, la fel si eu, dupa ce imi termin „temele” restante.
Faptul ca esti femeie a constituit, de-a lungul carierei tale, vreun impediment? Ai simtit ca esti dezavantajata din start de apartenenta la sexul frumos?
Nu, dimpotriva. Poate discriminare pozitiva. Si sper sa meritam in continuare aceasta eticheta magulitoare, „sexul frumos”.
O intrebare de care nu scapa niciuna dintre intervievatele Chic-Elite: Care este viziunea ta vizavi de femeie si putere? Te consideri feminista?
Cred ca noi, femeile, avem chiar mai multa putere. Si aceasta vine, in mod paradoxal, din skills-urile noastre soft, din faptul ca prin rolul nostru in familie si in societate, in ultimele secole am gasit ingenios solutii la probleme, am mediat conflicte ca sa tinem familia sau comunitatea impreuna, prin razboaie, conflicte sau molime. O putere care vine tocmai din mai multa sensibilitate, empatie, rezistenta si flexibilitate pe care ne-o da de multe ori si maternitatea. Din curajul de a recunoaste ca suntem vulnerabile si, din acest motiv, mai putina retinere in a cere ajutor.
Cred ca riscam sa ne pierdem puterea incercand sa fim prea „barbate”. Feminismul este o zona ale carei subtilitati si mize momentan imi scapa. Si din care disting momentan isterie, galagie si prea putin sens. Acum si aici ne bucuram de roadele muncii unor feministe care au castigat deja batalia, dupa parerea mea. Avem drepturi egale, contam, votam. Imi place ideea de feminitate si sper sa avem mai mult ragaz sa o cultivam mai mult.