„Se
înserase. Strada era pustie și liniștită, semn că cei câțiva
bețivi, care poate colindau uneori mahalaua aceasta nouă și
curată, se plictisiseră. Aerul blând, înmiresmat și liber, mă
făcea să mă cred stăpân pe oasele din trup și să pot îndura
trecerea timpului care, în atât de multă liniște, se auzea precum
galopul unui cal bine odihnit. Coama îi era tare. O coadă lungă i
se vedea din spate, în timp ce dinții mari luceau sub dogoarea
respirației fierbând. Înalt, osos și cu trupul ca de piatră, te
așteptai oricând la un nechezat de fiară. Dar nu. Stătea în fața
mea, cu un ochi acoperit de coamă și aerul fierbinte din gura lui
mă frigea.
Drumul
până la cel mai apropiat hotel îmi părea fără sfârșit. Să fi
fost vreo 300 de metri care-mi păreau imposibil de străbătut. M-am
uitat la arătarea din fața mea. Un cal de piatră. Dacă aș fi
avut putere să îl încalec, să-i biciuiesc spatele; să urle el,
să urlu și eu și să mă lipesc de trupul lui, trăgând strașnic
de coamă, înfigându‑mi mâinile în ochii lui lucioși, să
rămân cu ei în palme și să le umplu de umezeala lor. Dar nu.
Timpul nu poate fi încălecat. Copita lui îți doarme mereu pe
piept și te înnebunește. Uneori, slăbește apăsarea și te crezi
fericit, adăpostit de această clipă-n care aerul îți pătrunde
în plămâni. Apoi, ca și cum niciodată nu te-ar fi chinuit,
copita se așază grea și nu mai pleacă.
Sub
coama timpului, grumazul vieții este neted și catifelat. Acolo sunt
ascunse, încolăcit și nedeslușit, lucrurile frumoase ale firii.
Nașterea, iubirea, bucuriile fără nume, venind și plecând iuțit,
obișnuința bunăstării. Inima aleargă galop spre această bucată
de piele, o trage și o mestecă între dinții de lapte. Și râde.
Întotdeauna m‑a speriat râsul omului care este cuprins de
patima fericirii. Ceva se întâmplă cu el. Ochii îi sunt bolnavi,
parcă adormiți și îi dispare vigilența atât de necesară în
fața colțurilor osoase ale hazardului.
Lemnul
băncii era plin de rouă. M-am așezat, strângându-mi jiletca în
jurul gâtului, gândindu-mă că dacă vinul se va mai zbate mult în
stomacul meu, voi vomita. Cum nu poți lupta cu multe dintre
lucrurile care se împing uneori în mersul leneș al traiului, am
început să-mi doresc să vomit. Îmi imaginam că aș arăta chiar
admirabil, cu vomă rătăcită prin barbă, cu ochii înroșiți și
bulbucați, exact ca un boschetar. În seara asta însă, nu aveam
noroc. Rolul meu tragic s-a sfârșit de îndată ce s‑a
născut, căci, odată așezat, am simțit nevoia să dorm.
Am
smuls câteva haine din valiză și le-am așezat sub cap. Crengile
copacilor de deasupra mea se aplecaseră din cauza greutății
frunzelor pe care se așezase roua. Mă uitam la ele suspicios. Uite,
frunzele acestea, mă gândeam anapoda, nu cunosc altceva în afara
sevei care le parcurge. Au ele oare conștiința soarelui care le
arde încet ori a ploii care le adapă? Mi-am dat seama de îndată
că aceste gânduri sunt prostești și m-am gândit că trebuie să
dorm.
Am
strâns ochii. În nări mi-a ajuns mirosul de masă murdară, de
scaune și pahare de sticlă spălate cu apă fierbinte. Îmi
aminteam scaunul trenului din zori, întâlnirea cu alți drumeți,
gălăgia, tramvaiele, străzile spălate cu apă clocită, piețele
pline de flori. De îndată ce am ajuns aici, vacarmul binecunoscut
al orașului mi s‑a părut straniu. Oamenii erau apatici, iar
totul părea stăpânit de o tăcere neomenească, de parcă muriseră
înainte de vreme și umblau în niște coșciuge invizibile.
Aglomerația era ordonată, oricât de paradoxal ar suna asta. Într-o
vitrină zăcea un afiș despre un festival de poezie. Mi-am întors
privirea. Ochii mi-au alunecat de-a lungul unui galantar imens pe
care cineva așezase niște veioze vechi. M-am apropiat și le-am
pipăit. Pânza veche, odihnită sub praful pe care cineva îl
alergase atent, era aspră. Veioza luminând pe noptiera patului, în
nopțile de durere, îmi pare un prieten strașnic. Ea doar tace și
luminează, creând iluzia (ori poate adevărul) că-n cele mai mari
deznădejdi nu ești abandonat complet. Și chiar dacă ești singur,
câtă vreme poți distinge o pată de lumină, în orice cotlon,
porți grețoasa nădejde că și mâine se va naște o zi, din
spinarea căreia vor crește alte așteptări.
Veiozele
acestea te atrăgeau prin insolitul lor. De picior aveau legate cu
șnur câte o bucată de hârtie. Cineva scrisese povestea fiecărui
vechi proprietar. Cea mai frumoasă veioză dintre toate fusese a
doamnei A., profesoară de canto, moartă într-un accident de
mașină. Lângă această frază scurtă, era pusă și poza doamnei
A. O femeie tânără, frumoasă, cu păr bucălat. Când cumpărai o
veioză, luai și povestea celui dispărut, devenind un cimitir
pentru care erai și îngrijitor; contrar responsabilităților unui
îngrijitor, tu nu smulgeai buruienile, ci le plantai leneș, le
udai, le împleteai frunzele, așa cum își împletesc fecioarele
părul una alteia. Aveam impresia că actul cumpărării este și o
învinuire pentru sângele care încă îți mai alerga prin vene.
Uite,
tu trăiești, părea să spună deținătorul veiozei, iar eu
putrezesc, aruncat aiurea într-un pământ străin, din care nu voi
mai răsări nicicând.
Poate
că-n spatele gestului numelor proprietarului temeiul era altul, dar
eu credeam că aveai o datorie față de el, poate să-i vorbești
ori să-i ții companie. Să trăiești lângă un mort nu este o
treabă ușoară, mai cu seamă că niciodată nu îți răspunde,
dar își întinde iedera îndoielii peste tine. În scurtă vreme,
așa cum mie mi s-a întâmplat cu tata, inima e strânsă într-o
cămașă de noapte murdară. Te apucă regretul și crezi, sub
puterea posibilității, că fiece context putea fi altfel. Din
această cauză, aș șterge de pe fața pământului putința omului
de a privi înapoi și a gusta o plăcere maniacă imaginându-și că
lucrurile puteau fi altfel. Lucrurile nu pot fi altfel, căci sunt
așa cum le trăiești și poate doar ochii care se apleacă asupra
lor pot fi scoși.
Veioza
și poza doamnei A. nu mi-au permis mai târziu să dorm. Ori de câte
ori strângeam ochii, în minte îmi revenea gândul că nimic nu-și
găsește vreun rost și că nimicnicia înghite totul. Imaginați-vă
că, la intrarea spre sfârșit, e o gură imensă și flămândă
care înghite totul. Toate certitudinile și îndoielile ajung
într-un stomac care nu se sfârșește niciodată. Individualitatea,
conștiința, încercările zbuciumate se amestecă și devin niște
lături, trecute prin sita nepăsării universului. Lumea este tăcută
în fața zbaterilor pe care le punem mereu pe talgerul sensului.
Despre partea aceasta a balanței credem că trebuie înclinată, ca
și cum dreptul la viață trebuie demonstrat permanent. Mă întreb
adeseori dacă nu cumva nimic nu trebuie cântărit, ci doar lăsat
să fie, ca și cum ai fi incapabil de orice acțiune.
Aș
vrea să ajung la primul moment al firii, să știu ce gânduri îți
străbat mintea atunci când te naști. Dacă te străbate vreun
gând, firește. Sau poate că fiind atâta liniște, începi să
plângi. Apoi, trebuie să înveți să taci în fața liniștii.
Apoi, trebuie să înveți să fii tu însuți liniște. Când
înveți, ți se face dor de gălăgie. Gustul liniștii te poate
speria atât de mult, încât a fi singur devine o condamnare. Ori o
mare plăcere la care nu poți ajunge niciodată, căci mereu ți-o
închipui altfel.
Lângă
galantarul cu veioze era un puț. Din stânga, un om îmbrăcat
sărăcăcios s-a apropiat repezit și a îngenuncheat lângă
peretele de piatră. Mâinile făcute căuș îi tremurau și fâșiile
de apă curgeau la vale, spre cot, înmuind pământul de sub unghii.
Când să ducă apa la gură, s-a oprit. S-a uitat în jur cu ochii
pierduți. Buzele îi erau crăpate și prin șanțurile adânci
saliva groasă se uscase. Deși părea să-i fie sete, a aruncat apa
jos și s-a ridicat dintr-o dată în picioare. Privea puțul, își
frământa mâinile și urmărea dâra mică de apă încercând să
spargă pământul împietrit de căldura Soarelui.
A
mai stat câteva clipe în fața puțului și s-a îndreptat spre o
bancă. M-a văzut. M-a privit o clipă și, poate dându-și seama
că sunt un străin, a venit spre mine. Pășea ușor, ca și cum nu
ar fi vrut să atingă pământul.
‒ Dumneata
știi ce s-a întâmplat în acest oraș, acum un an? – m-a întrebat
el tăios.
‒ Nu,
nu știu, de unde aș putea ști? De abia am ajuns.
‒ Îți
spun eu. Îți spun eu ce s-a întâmplat în orașul acesta atât de
drept. Îți spun eu!
‒ De
ce nu ai băut apă?
‒ Nu
voi mânca, nu voi bea apă și nu voi mai lua nimic de la acest
oraș, până nu mi se va face dreptate.
‒ Dreptatea
este greu de înfăptuit, din păcate.
‒ Greu,
dar nu imposibil. Să nu-mi spui că și dumneata ai fi capabil să
găsești vreo iertare pentru rău!
‒ Uneori
răul trebuie iertat. Nu aceasta este esența umanității?
‒ Da,
poate fi iertat, dar răul făcut altuia nu trebuie pedepsit?
‒ În
limitele legii, da, răul făcut altui om trebuie pedepsit.
‒ Și
dacă legile sunt incapabile să pedepsească răul făcut altui om?
‒ Cred
că putem să credem că ni se cuvine o anumită dreptate, dar
aceasta să fie o pedeapsă prea mare pentru celălalt? Poate că
numai victimele știu care dreptate se cuvine într-un caz anume.
‒ Da,
victimele, victimele, ai dreptate, prietene, mi-a spus el, zâmbind
vădit, apropriindu-se un pas de mine. Victimele ar trebui să judece
vinovații, nu Înalta Curte, plină de chelioși și burtoși sătui
și proști.
‒ Cred
că te grăbești puțin cu raționamentul dumitale. Victima ar putea
fi prea aspră cu făptașul. Și-ar putea chiar dori ca vinovatul să
moară. Și apoi, dacă victima e moartă, judecata nu mai poate avea
loc. Oricum, în societatea actuală, modernă, tipul acesta de
judecată nu mai este „corect”.
‒ Nu
spun, desigur, să ne întoarcem în timp și să aruncăm vinovații
în cușca leilor. Dar n-ai putea, de exemplu, dumneata care ești
din afară să judeci niște fapte, apoi să le vezi prin ochii
victimei?
‒ Nu
se întâmplă deja astfel? Din câte îmi pot da eu seama, procesele
sunt și un deliciu public, căci toți cei neimplicați au iluzia că
pot judeca. Toți cred că înțeleg și gustă o plăcere
bolnăvicioasă în a-și imagina diverse chinuri pentru cel
învinuit. Unde mai este aici iertarea? Și dacă presupusul vinovat
este, de fapt, nevinovat?
‒ Dumneata
mă poți ajuta.
‒ Eu?
‒ Da,
dumneata.
‒ Îmi
pare rău, nu sunt avocat și nici judecător. Sunt doar un pictor
mărunt care umblă dintr-un oraș în celălalt.
‒ Nu
de un judecător am nevoie.
‒ Nu
spuneai că victima trebuie să judece vinovatul?
‒ Da,
dar victima are nevoie de niște ochi. Unde vei sta?
‒ În
centru, la un hotel. Apoi, de luni voi picta pereții noii catedrale.
‒ Voi veni la dumneata.”
„Monștrii cu bot de catifea” poate fi achiziționat de aici.
Fragment din romanul „Trandafiri în ruine” de Issabela Cotelin
Urmatorul
Fragment din romanul „Inițiere” de Hanna Lee
PARTENER MEDIA LA
Acest website foloseste cookie-uri pentru a furniza vizitatorilor o experienta mult mai buna de navigare si servicii adaptate nevoilor si interesului fiecaruia.
Lasa un comentariu