Ce este acela un „strategist de brand” si ce rol are el în viitorul succes al unei firme?
In esenta, ca strateg de brand, treaba mea principala este sa cunosc antreprenorul: care sunt telurile sale, stilul, exprimarea, publicul ideal si talentele naturale. Apoi, este vorba despre imbinarea acestor elemente unice cu eleganta si stilul care rezoneaza cu publicul sau. In definitiv, brandul reprezinta incununarea credintelor, sentimentelor si experientelor dintre firma si consumatori. Pentru a reusi sa atingem scopurile de brand, trebuie sa proiectam personalitatea si valorile intr-un mod palpabil.
Dar inainte de a sti CUM, trebuie sa stii CE si DE CE. Adica, inainte de a schimba sigla, este esential ca antreprenorul, si uneori personalul, sa treaca printr-un proces de autocunoastere a afacerii, astfel incat sa inteleaga ce vrea sa transmita publicului si de ce. Numai in acest mod reusim sa construim un brand unic, de durata.
Se poate salva un brand prin „rebranding”? Cand trebuie avuta in vedere o astfel de schimbare si ce riscuri presupune ea?
Se poate salva cu conditia ca antreprenorul sa nu faca aceleasi greseli pe care le-a facut cu brandul initial. Daca conducerea ramane neschimbata, este necesar, mai intai, sa analizezi si sa trasezi cele 3 strategii esentiale: strategia de afacere, brand si marketing. Un trio castigator care te ajuta sa stii foarte clar ce urmeaza si care sunt regulile, iar, in acest caz, trecand si printr-un proces de auditare interna, ce greseli s-au facut si cum sa le eviti.
Sunt multe situatii în care este necesar un rebrand. Insa cel mai des antreprenorii romani se implica intr-un proces de rebranding daca:
- observa ca identitatea vizuala poate fi imbunatatita
- ofera alte servicii sau produse
- reputatia este afectata
- doresc o repozitionare in piata
- nu au fost activi online in ultimii ani
- sunt o firma cu vechime, dar care nu au investit la început intr-un branding profesional
- compania este cumparata de alt antreprenor
- depisteaza in piata o problema de asociere negativa (produs, persoana, eveniment etc.)
- depisteza in piata un copycat si nu doresc sa investeasca pentru a rezolva problema pe cale juridica
Cum s-a născut Artvisiona? Care sunt serviciile pe care le ofera? Cu ce vine nou viziunea ta?
Artvisiona s-a născut din intamplare, cum se nasc toate lucrurile interesante. În 2003, cand eram inca angajata la Centrul National Media din Bucuresti, voiam sa-mi fac primul portofoliu online. Voiam sa-mi cumpar un nume de domeniu, ARTVISION (arta vizuala), dar era ocupat. Am adaugat insa un A la sfarsit, devenind un cuvant feminin si asa, acum mai bine de 16 ani, s-a nascut ARTVISIONA.
De atunci si pana acum, Artvisiona a trecut prin multe etape de dezvoltare. De la portofoliul de lucrari ale liber profesionistului Simona Buzatu, la un adevarat studio de branding si rebranding de la A-Z, unde impreuna cu alti profesionisti ajutam romani din toata lumea sa-si atinga potentialul maxim in afaceri, prin puterea celor 3S: strategie de afacere, brand si marketing.
Recent, ai publicat cartea „BRAND. Jocul antreprenorial la alt nivel”, la Editura Paginarium. Cui i se adreseaza cartea si de unde poate fi procurata? Cu ce se deosebeste de alte carti de profil disponibile pe piata?
Cartea „Brand.Jocul antreprenorial la alt nivel.Teorie și practica în marketing” este o carte multimedia unica in Romania. Primul ghid complet in limba romana despre branding, disponibil concomitent in format print, audio, online si completat de continut video. Contine 252 de pagini full color, 17 capitole in format 21×21 cm. Se adreseaza antreprenorilor romani si pasionatilor de marketing.
Este disponibila pentru achiziție atât online, la libraria Paginarium, Carturesti, Libris și Librărie.net, cat și in cele mai cunoscute librarii fizice din Bucuresti: Carturesti si Eminescu.
Cum a inceput pasiunea ta pentru scris?
Pasiunea mea pentru scris s-a nascut din necesitatea de a comunica constant cu clientii Artvisiona, clienti ce, nefiind in acest domeniu aflat in permanenta schimbare si dezvoltare, au nevoie de explicatii suplimentare legate de tehnologie, design si marketing.
Așa am inceput, timid, prin 2009 sa scriu pe blogul Artvisiona. Terminand o scoala si o facultate de arte plastice, am avut mereu comunicarea vizuala ca atu. Comunicarea verbala insa a trebuit să o exersez.
Cu timpul, am inteles ca de la scris pornesc toate. Dintr-un material scris poti face absolut orice tip de continut: bannere, oferte de pret, postari in social media, articole de blog, newslettere, pliante, carti, contiunut video, podcast, cursuri, webinare si asa mai departe. De cativa ani, îmi rezerv cateva zile pe luna in care ma concentrez doar pe scris. Am un caiet special de idei, pe care atunci cand timpul imi permite, le iau la rand si le dezvolt.
Pe cand urmatoarea carte? Va fi tot una de specialitate?
Lucrez deja la cea de-a doua carte. Da, este tot una de specialitate pe tema brandului personal, dar, de data acesta, este un ghid practic. Cred ca oamenii s-au saturat sa citeasca teorii pe care, din pacate, nu ajung sa le puna in practica. Asa ca-i voi indruma pas cu pas pe drumul construirii unui brand personal bun.
De asemenea, in caietul cu idei, am trasat continut pentru alte cateva carti 🙂
Cel mai mare esec, cea mai mare reusita. Dar cea mai mare provocare ca profesionist? Dar ca femeie?
Se spune ca, fara esec, nu reusesti sa apreciezi viata si nici nu poti sa evoluezi. Dar as adauga faptul ca atat femeile, cat si barbatii in momentul de fata se lovesc de aceleasi provocari. Viața moderna este complicata, chiar si atunci cand nu te afli in pandemie. Nu avem repere de la generatiile anterioare, repere care sa ne ajute sa depasim provocarile zilnice, asa ca totul este experimental si depinde de fiecare individ in parte.
N-am privit niciodata lucrurile care mi se intampla ca pe un esec sau ca pe o victorie. Asta probabil si pentru faptul ca nu imi place sa risc. Asa ca toti pasii pe care-i fac sunt despre a incerca. Iar daca nu iese, incerc urmatoarea idee. La inceputul fiecarui an, imi fac un plan general, atat pentru viata profesionala, cat si pentru cea personala. Este surprinzator cand ajung la sfarsitul anului si aproape toate taskurile sunt indeplinite.
Ca profesionist femeie, provocarea vine abia dupa ce ai copii pentru ca trebuie sa reusesti sa echilibrezi rolul de mama cu cel de femeie de afaceri. Dar nimic bun nu vine usor 🙂
O intrebare de care nu scapa niciuna dintre intervievatele Chic-Elite: Care este viziunea ta vizavi de femeie si putere?
Cred ca puterea este subiectiva si depinde de fiecare om in parte, indiferent de gen. De asemenea, depinde de situatie, oportunitate, unghiul din care privesti si de varsta pe care o ai. In ziua de astazi, femeile incearca sa joace aceasta carte a puterii. Am uitat ca vulnerabilitatea aduce, in unele cazuri, un castig mai mare decat puterea. Este o lectie pe care o invatam in acesta noua situatie in care ne aflam si care ne forteaza sa acceptam viata asa cum este, determinandu-ne sa gasim noi solutii prin care sa avansam si sa ne dezvoltam personal.