Un studiu relativ recent spune ca peste zece ani, la ritmul actual al inovatiei, jumatate din companiile care compun indicele S&P 500 vor disparea. O privire peste umar in trecutul apropiat ne arata ca nume mari odinioara, precum Kodak sau US Steel au iesit din lista S&P 500, in vreme ce altele noi, Facebook sau Netflix, le-au luat locul.
de Ciprian Stanescu
Partnerships Manager Ashoka Romania, speaker RBL Summit 2019
La inceput, toate au fost mici sau foarte mici si nu pareau sa reprezinte un pericol pentru nimeni. E vorba de companiile care au propus servicii cu adevarat diferite si care, rapid, au muscat din cotele de piata ale jucatorilor consacrati, punandu-i in mare dificultate. Facebook si alte platforme asemanatoare au eliminat de pe piata o buna parte din presa tiparita, Netflix a dat batai de cap industriei de film, Uber scoate in strada companiile de taxi in orice oras in care este prezent, iar Airbnb „aeriseste” hotelurile si birourile agentiilor de turism. Ce e de facut?
MOTOARELE SCHIMBARII
Un prim pas este sa constientizam ca, intr-o companie moderna, angajatii ar trebui sa fie mai degraba niste contribuitori in procesul de inovatie decat simpli executanti. Cu alte cuvinte, schimbarea nu trebuie sa vina obligatoriu de la varful companiei. Pentru cine are ochi de vazut, upgrade-ul organizatiei poate rasari de la baza.
Pe langa oamenii inovativi din interior, mai exista alte doua motoare puternice ale schimbarii, inclusiv in Romania: companiile multinationale care exporta de la centru progresul si competitia din piete relativ mici, aglomerate cu multi jucatori. E suficient sa ne uitam la sectorul bancar romanesc, insuficient dezvoltat in raport cu multe state europene, dar populat de peste 30 de institutii financiare.
Poate la fel de important pentru cei care au urechi de auzit e ca noua lume nu mai este despre a fi pe cont propriu. Multe din problemele unei companii pot fi rezolvate acum nu doar prin parghii strict economice, ci si prin conceptul de co-creare.
PUTEREA EXEMPLULUI
Un exemplu foarte bun vine din cadrul Ashoka, cea mai mare retea globala de sustinere a antreprenoriatului social, unde lucrez. Dupa 11 ani de violenta domestica, o doamna a fugit de acasa cu cei patru copii si a infiintat cea mai mare retea de supravietuitoare ale violentei domestice din Spania si din America Latina. Astfel, Ashoka Fellow Ana Bella Estevez, alaturi de noi si de producatorul de lactate Danone, a co-creat un serviciu util atat pentru femeile abuzate domestic, cat si pentru companie.
Danone avea o fluctuatie mare a personalului de promovare in hypermarketuri, iar membrele fundatiei Ana Bella Estevez aveau nevoie de independenta financiara. In urma programului, o parte dintre femei au fost angajate ca ambasadoare ale brandului, iar fluctuatia de personal a scazut de la 63% la 2,25% si rata de absenteism de la 40% la 2%. Pana in prezent, Fundatia Ana Bellei Estevez a sustinut 1.230 de supravietuitoare sa isi gaseasca un loc de munca.
Impactul sistemic pe care il au astfel de inovatii e enorm: Ashoka Fellows precum Ana Bella Estevez ajuta in fiecare an aproape un miliard de oameni sa aiba o viata mai buna. De exemplu, peste 90% din solutiile celor 3.600 de Ashoka Fellows au fost replicate in afara geografiei lor, 74% au produs schimbari semnificative in legislatii nationale sau regionale si peste 70% au produs transformari ale pietei. Acestea variaza de la creare de valoare economica pentru produse sau servicii ce nu aveau valoare inainte, modele noi de crestere a veniturilor pentru persoane cu venituri reduse pana la cresterea comertului si accesului la produse.
INERTIE
Un alt studiu realizat tot de Innosight, firma de cercetare care a prevestit apocalipsa companiilor din S&P 500 tributare trecutului, arata ca schimbarea este amanata din motive relativ banale. Peste 40% din respondentii la intrebarea „de ce nu va adaptati nevoilor noi ale pietei” au dat vina pe „deciziile de zi cu zi”, iar 24% si-au recunoscut „lipsa unei viziuni coerente”.
Asadar, haideti sa gasim timp de reflectie si pentru decizii sau nu vom mai avea timp deloc. Sesiunea „Regandirea modelelor de business. Oportunitati si provocari” pe care o voi modera in cadrul RBL Summit 2019 ofera un astfel de timp si spatiu.