Interviu cu scriitoarea Corina Ozon, autoarea bestseller-urilor „Zilele Amantilor” si „Noptile amantilor”
Ne-am cunoscut in online in urma cu un an, de pe vremea cand cartile tale, azi un succes la nivel national, de-abia prindeau contur sub forma unor articole pe blog, foarte apreciate de altfel. Nu stiu daca pentru tine publicarea, lansarea si promovarea atat de spectaculoasa a „seriei amantilor” – adica volumele „Zilele amantilor” si „Noptile amantilor”, au marcat un „inainte” si un „dupa” in viata ta, atat din punct de vedere profesional, cat si din punct de vedere personal si tocmai de aceea, mi-ar placea sa ne vobesti despre semnificatia acestei noi etape.
Esti o femeie extraordinara, plina de inspiratie, carismatica si energica. Proiectele tale au reusit intr-un an ce nu au reusit altele poate in zeci. Cum reuseste o femeie sa atinga acest succes si in ce conditii? Ai avut mentori?
Multumesc pentru frumoasele cuvinte. Poate parea un pic arogant, insa singurul mentor am fost eu cu ceea ce am invatat din viata. Viata e un profesor foarte bun, cand esti atent la lectiile pe care ti le da. Poti sa-ti indeplinesti proiectele, doar daca tu crezi cu tarie in ele. Secretul este sa nu arzi etape si sa stii exact care iti sunt obiectivele, dar si limitele. Sigur, am luat pe parcursul scolilor absolvite ce mi s-a potrivit si sunt fascinata de campaniile de marketing bine construite si de mare impact. Visez la ziua in care voi avea propria echipa de PR, iar eu sa ma ocup doar de scris. Nu stiu daca e mai usor ca femeie sa razbati, decat ca barbat, insa pot sa spun ca am fost si norocoasa. Pentru ca am colaborat cu oameni care m-au inteles si nu a fost nevoie sa fac compromisuri. Cu atat mai mult ca sunt femeie. Pentru ca, daca esti profesionist in ce faci si stii sa comunici asta, exista si reactii. Dar, poate, uneori, e un atu sa fii femeie. Depinde de context. Singurul care am simtit ca imi da aripi la propriu a fost Steve Jobs cu zicala lui celebra „Nu lăsa zgomotul altor opinii sa iti inabuse propria voce”. Pentru ca se potriveste perfect cu matricea mea.
Care au fost reactiile publicului la scriitura ta atat de dezinvolta si frusta, cum e viata insasi? Fara false pudori si fara ipocrizii, cum nu „ne permitem” sa ne comportam de cele mai multe ori. Crezi ca, in prezent, nu suntem pregatiti sa spunem lucrurilor pe nume? Sa acceptam renuntarea la conveniente inutile?
Eu am mai spus, am fost inconstienta cand am scris prima carte, „Zilele amantilor”. Nu m-am gandit la ce m-as putea expune. Surprinzator insa, reactiile publicului au fost si sunt foarte bune. Nu am feedback-uri negative. Si asta cred ca o datorez tot mie si muncii mele, prin care s-a format brandul omului Corina Ozon. Pentru cei care ma cunosc, cartile au fost o surpriza, dar tocmai pentru ca ma cunosc, au realizat ca e ceva serios, ce tine de scriitura si atat. Fara extrapolari in alte zone. Consider ca nu, inca nu suntem pregatiti sa spunem lucrurilor pe nume, insa suntem pe calea cea buna. Si asta am putut sa o vad in turneul de trei luni din vara aceasta cu lansarile prin tara. Am avut ocazia sa cunosc oameni si culturi geografice diferite. Insa oamenii au venit la lansarile mele legati de acelasi lucru: dorinta de a vorbi liber despre subiecte puse la zid de catre societate. Suntem prizonierii conventiilor, care nu ne fac bine nici noua, nici copiilor nostri. Insa repet, am sperante ca suntem pe calea cea buna, vin generatiile noi din urma…
Ai fost si contestata? Care a fost baza rationamentului celor care te-au contestat si cum le-ai raspuns?
Nu am cunostinte despre vreo contestatie la adresa mea. In afara de o recenzie negativa despre “Noptile amantilor”, scrisa de criticul Alex Stefanescu. Dar ar fi fost ciudat chiar sa fie doar + peste tot. Am considerat ca reclama negativa e si ea binevenita.
Esti un adevarat „trendsetter”. Vorbeste-ne despre „True Blue” si modalitatile inedite de marketing prin care te promovezi. Despre volumul colectiv „Pastile de nesomn”.
Da, asta cu trendsetter-ul mi-o asum. Pentru ca, in afara jobului pe care il am la CN Imprimeria Nationala SA, ca sef PR&Comunicare, am un „job” zilnic de marketare a cartilor mele. Si acest lucru a presupus si presupune, interactiune cu cititorii, raspuns la mesaje, mailuri si alte canale de comunicare. Promovare, scris pe blog, pregatire evenimente, implicare in proiecte diverse si, desigur, scris la noua carte. La asta adauga o casa de intretinut, o fata de 18 ani de tinut aproape si un motan de bagat in seama. Despre strategiile mele de marketing nu voi vorbi acum, pentru ca, daca le spun, va trebui sa te omor J Glumesc. Imi apartin 100% si le schimb la fiecare actiune. Este rodul experientei mele profesionale si a MBA-ului absolvit. Si nu spun vorbe mari. O carte trebuie privita ca pe un produs de business, suntem in capitalism, unde marketingul e rege. „True Blue” este fanclubul cartilor mele si este un cadou nesperat. Probabil sutele de nopti nedormite si-au primit recompensa: un grup de oameni minunati care ma sustin si ma ajuta, acolo unde se poate. Totul e benevol, iar eu am simtit ca ceea ce pot face pentru cei care adora scrisul este un concurs de texte. Asa s-a nascut volumul „Pastile de nesomn”, volum colectiv (27 de povesti), primul proiect al unui scriitor dedicat cititorilor sai. „True Blue” este si numele unei colectii de haine inspirate de personajele cartilor mele si creata de Gio Epure din Sibiu. Lansarea a fost pe 6 septembrie si s-a bucurat de succes. Despre „True Blue” se vorbeste ca despre un fenomen.
Esti un exemplu puternic de reusita in spatiul cultural local. Pentru cele dintre noi care au proiecte similare (sau in alte domenii), dar nu indraznesc (inca) sa le faca publice, ce ai putea sa ne spui?
Ma simt magulita ca spui asta. Sa stii ca eu sunt acelasi om, mai bogat in prieteni si in momente de fericire pe ora, decat inainte. Cei care au proiecte in orice domeniu sa mearga mai departe doar daca cred in ele cu adevarat. Cine nu are curajul sa le faca publice, sa ia legatura cu mine. Foarte curand voi sustine un work-shop chiar pe tema asta 🙂
Multumim, Corina, mult succes in continuare!
„O CARTE TREBUIE PRIVITA CA UN PRODUS DE BUSINESS, SUNTEM IN CAPITALISM, UNDE MARKETINGUL E REGE”