Dintre antreprenorii participanti la evenimentul RePatriot Summit 2019, organizat de Fundatia Romanian Business Leaders, ne-a atras atentia un detaliu din prezentarea Geaninei Ioan: “Dorinta de a schimba lumea intr-un loc mai bun o motiveaza gandind constant strategii de sustenabilitate si implicandu-se personal in proiecte umanitare”. Cum sa nu vrei sa afli mai multe despre un antreprenor cu asemenea valori? Cititi interviul, veti primi cateva minute de inspiratie si o lectie de autenticitate!
Cine este Geanina Ioan?
Este o intrebare foarte buna si foarte grea in acelasi timp, deoarece imi vin multe lucruri in minte. Ma voi rezuma insa la cele mai importante aspecte: mama de Ingrid, copilul meu de aproape 5 ani, sursa de motivare constanta, si liderul unei echipe minunate care compune Chilli Ideas si care ma provoaca mereu sa visez mai sus. In putinul timp liber tind sa fiu o calatoare compulsiva si o cititoare avida.
Am citit despre dorinta ta de a schimba lumea intr-un loc mai bun. De unde aceasta dorinta si cum o hranesti, cum iti raman timp, pasiune, energie pentru ea, pe langa activitatile de zi cu zi?
Este o convingere personala ca prin alegerile noastre, de la cele mici: sa zambesti in loc sa mergi trist pe strada, sa alegi sa NU iei acea punga de plastic de la magazin, sa-ti ajuti un coleg desi nu ai avea nimic de castigat etc., pana la cele in care te vulnerabilizezi si iti folosesti vocea pentru a-ti exprima acele pareri care te fac sa pari usor nebun, dar care misca grupuri de oameni spre actiune, putem contribui la o lume mai buna. Ne nastem cu datoria de a contribui social si sunt norocoasa ca prin contextul meu profesional o pot face si mai mult si mai bine. Este natural pentru mine ca tot ce fac sa aiba un scop, care sa nu tina de ego, si atunci este usor sa integrez aceste actiuni in activitatile mele zilnice, astfel incat sa imi pastrez pasiunea sau sa o regasesc atunci cand o pierd. Iar energia (fizica) mi-o iau ori din multe cafele (in aceeasi zi), ori din sucuri verzi.
Crezi ca putem schimba lumea noi, ca indivizi? Ce putem sa facem pentru asta?
Da, fara indoiala! Chiar daca nu ar reprezenta un obiectiv in sine, ci mai degraba o reflectie a capacitatii nostre mai mari sau mai mici de a excela in ceea ce intreprindem si in care ne investim timpul. Daca vom viza excelenta ca si obiectiv neintrerupt al actiunilor noastre, atunci cu siguranta fiecare dintre noi va contribui la schimbarea acestei lumi. Nu conteaza cu ce te ocupi, important este sa iti doresti sa fii cel mai bun in acel domeniu.
De unde ti-ai luat curaj si inspiratie la inceputul afacerii, dar si in momentele de indoiala (daca au existat)?
Mama si bunica mea mi-au fost mereu surse de inspiratie. Am invatat de la ele ce inseamna sa fii independenta, sa ai curaj, sa fii disciplinata si ca daca faci totul cu intentii bune, pana la urma totul va fi bine.
Ce ne poti spune despre cele mai dificile momente din istoria afacerii tale si cum le-ai depasit?
Atunci cand ai un business exista acel sentiment (aparent) de libertate, dar in acelasi timp nu reusesti aproape niciodata sa ajungi la acel moment de liniste (continuu) sau de rutina macar, deoarece mereu te lovesti de probleme (mai mult sau mai putin) dificile. Inveti sa le depasesti din mers: prin experienta anterioara, cu ajutorul altor oameni, implicand echipa, prin asumare de riscuri etc. Dar, de cele mai multe ori, cele mai dificile momente sunt cele in care trebuie sa gasesti un echilibru intre viata personala si cea profesionala. Pentru mine a fost si este o reala provocare sa gasesc un echilibru intre a fi mama si femeie de business full time.
A existat frica – de esec, de a nu avea bani etc.? Cum ai integrat-o?
Da, mai ales la inceput, cand tot ce faci este intr-un fel experimental. Dar odata cu experienta, deciziile pe care le iei sunt un exercitiu continuu de evaluare a riscurilor pe care il ajustezi permanent.
De unde ai invatat sa fii antreprenor?
Nu cred ca poti sa inveti. As spune mai degraba ca pentru a deveni antreprenor, trebuie sa ai in tine o serie de calitati intrinseci, cum ar fi curajul de a-ti asuma riscuri, sa fii o persoana curioasa si care performeaza in afara zonei de confort. Ulterior, trebuie sa dezvolti un set de abilitati manageriale (de obicei combinand un cadru academic cu experienta profesionala de la o varsta frageda). In cele din urma, cu un pic de noroc, vei reusi sa gasesti si sa recunosti acel context oportun pentru a deveni un antreprenor.
Cum a venit primul client? Cum faceti sa vina acum clientii?
Ne-a transmis o solicitare pe site:) Si inca este clientul nostru.
Astazi, principalul motor de atragere a clientilor il reprezinta reputatia noastra. Piata stie ca daca iti doresti sa creezi o campanie de succes cu produse media (promotionale), intr-un mod profesionist, Chilli Ideas este raspunsul.
Daca ar fi sa numesti principalele 5 lectii de antreprenoriat ale tale, care ar fi acelea?
Incerc sa le definesc pe scurt, desi fiecare poarta o poveste in spate:
- Nu exista retete sigure, fiecare decizie se supune unui context cu diferite aspecte care trebuie evaluate individual.
- Fii „relentless” (mi-e greu sa-i gasesc sinonim in limba romana), iar atunci cand crezi cu tarie in ceva nu accepta NU ca si raspuns.
- Sa iei o decizie gresita (care poate aduce multe oportunitati de multe ori) este mai bine decat sa nu iei nicio decizie.
- Cea mai importanta resursa intr-o organizatie sunt oamenii. Intotdeauna vor fi extensia ta.
- A-ti asuma riscuri nu reprezinta o problema, dar a-ti asuma riscuri pe care sa nu le evaluezi inainte (risk assesment), poate fi o problema foarte mare.
Care sunt convingerile, calitatile si celelalte resurse care te-au sustinut in drumul antreprenorial?
Dorinta de a construi ceva solid, cu scop.
Disciplina, care pentru mine inseamna sa continui sa faci ceea ce trebuie sa faci si atunci cand esti demotivat, obosit si mai ales atunci cand iti vine sa renunti la tot.
Integritatea care va fi mereu busola in deciziile pe care trebuie sa le iei in privinta oamenilor.
Iar resursa principala o reprezinta increderea in propria echipa, alaturi de care construiesc in fiecare zi o companie mai buna.
Iti doresti extinderea in plan international. Care sunt pasii pentru internationalizarea unei afaceri?
As spune ca in primul rand trebuie sa ai experienta si succes pe piata locala inainte de a face un salt catre piata internationala (desi sunt si alte exemple de companii, care nu se supun acestor reguli, dar le-as numi mai mult exceptii). Din acest unghi as enumera cateva puncte pe care le consider indispensabile:
- Sa-ti cunosti USP-ul si sa stii unde poti aduce valoare adaugata pe acele piete;
- Sa selectezi pietele pe care le targetezi pe baza unor parametri financiari si operationali;
- Sa te asiguri ca intreaga organizatie este aliniata la un proiect international;
- Sa ai un plan de afaceri rezistent la unele teste (acid tests) si sa te asiguri ca ai capacitatea financiara pentru a sustine fluxurile de numerar pe care proiectul le va implica.
Ai un anumit ritual zilnic care te sustine sa incepi ziua cu dreptul?
Mi-as dori foarte mult sa am un ritual zilnic, dar din pacate acest lucru nu este compatibil cu numeroasele schimbari de fus orar de care am parte in mod constant, prin calatoriile mele de business. Dar, am fost mereu constanta in a citi carti de business, biografii, istorie etc., indiferent cat de putin timp am avut sau pe ce continent m-am aflat.
Ce te incurajeaza cel mai tare sa ai incredere in deciziile tale?
Am un copil care deja ma stimuleaza si ma provoaca din punct de vedere intelectual si pentru care trebuie sa ma asigur ca decid (cat mai) corect, dar si un business care a evoluat in mai putin de zece ani, de la zero la unul dintre principalii jucatori pe piata. Acestea doua reprezinta o baza pentru increderea in ceea ce fac, fara sa am aroganta de a considera ca iau intotdeauna cele mai bune decizii.
Daca ar fi sa privesti in urma, care sunt principalii factori care te-au sustinut sa ajungi in acest punct al carierei tale?
O echipa unita prin aceleasi valori si viziune si o familie care mi-a sustinut deciziile neconditionat.
Ce intrebare ti-ai adresa si cum ai raspunde la ea?:)
Unde te-ai vedea in 10 ani?
Repetand acest interviu si oferind aceleasi raspunsuri. Ar fi o dovada ca sunt pe drumul cel bun.