Simona Gabriela Buzatu este Arhitect de Brand, Multimedia Designer si Developer, fondatorul studioului de creatie Artvisiona.
- Cum este sa fii una dintre primele femei freelancer din online intr-o lume dominata de barbati?
In primul rand, as vrea sa multumesc Chic-Elite pentru oportunitatea de a ma adresa comunitatii voastre.
Trebuie sa recunosc ca am avut numai de invatat de la barbati. De la tatal meu, de la rude, colegi, prieteni, profesori, clienti si, nu in ultimul rand, de la cel mai bun prieten al meu, sotul.
N-am simtit niciodata ca barbatii ar fi atat de diferiti fata de femei privind intelectul. Da, biologic vorbind, ei au avantajul de a fi putin mai calculati decat femeile. Dar cu exercitiu si pasiune pentru cunoastere, femeile pot depasi usor aceste piedici. Orice om are potentialul de a fi inteligent daca vrea.
Cred ca suntem oameni cu totii, asa ca nu imi place sa vorbesc despre ei vs noi, pentru ca nu suntem delimitati decat de concepte inventate tot de noi.
Ca liber profesionist, indiferent de gen, trebuie sa vrei, sa fii pasionat, interesat, daca nu chiar enervant de curios. In al doilea rand, trebuie sa fii organizat cu toate aspectele din viata ta ca sa poti sa le administrezi usor. Organizarea joaca un rol esential si, intr-adevar, pentru femei poate fi putin mai greu, mai ales dupa adolescenta, cand jonglam cu mai multe task-uri decat barbatii. Si nu in ultimul rand, trebuie sa ai un scop, o motivatie pentru care faci acel lucru. Restul este doar un proces pentru a ajunge la linia de finish.
- Privind in urma, cum ai descrie drumul parcurs pana azi?
Ma bucur, nu numai pentru ca am fost printre primii liber profesionisti din Romania, dar si pentru ca am reusit sa mentin acest drum. Prin 2005, impreuna cu sotul meu, am hotarat sa devenim liber profesionisti dupa ce timp de o bucata buna de timp am lucrat in televiziune. Drumul a fost mai usor impreuna cu el, avand suport moral, dar si sprijin in toate greutatile intampinate pentru conturarea noului mod de lucru, fiind amandoi in acelasi domeniu.
Am avut multi clienti care ma tot tentau sa renunt la acesta „nebunie” si sa ma angajez la firma lor. Mi-a ramas si acum vorba unuia dintre ei, care mi-a zis: „Am mai vazut si alti liber profesionisti, dar sau angajat pana la urma. N-au rezistat!”. Stia putine despre mine, pentru ca acest mesaj, care era menit sa ma descurajeze, m-a ambitionat si mai mult.
Daca trebuie sa fac o analiza realista acum, a fost un drum cu o dificultate medie. O curba cand ascendenta, cand descendenta, in functie de sezon, dar si de evolutia mea profesionala. Exact ca orice in viata. Cred ca acesta este si motivul pentru care am reusit, faptul ca nu am separat munca de viata de zi cu zi… pentru ca nu consider pasiunea sau curiozitatea pentru lucruri noi ca sunt separate de mine.
Dar au fost si sacrificii, spun unii… eu nu le-am perceput astfel. Mai exact, n-am pierdut timpul. Am muncit aprope in continuu. De la sfarsitul anului 2005 si pana acum, am fost la foarte putine distractii de moment pentru ca timpul a fost folosit pentru evolutia mea.
Mentionez acest lucru pentru ca sunt des contactata de adolescenti sau parintii acestora, care ma intreaba ce sa faca? De unde sa porneasca pentru a ajunge profesionisti in domeniu? Iar acesta este primul lucru important. Sa fii dedicat si serios, egoist cu timpul tau, pentru ca realitatea este asta: daca ratezi distractiile de moment nu este o pierdere reala. Daca iti schimbi modul de gandire si inlocuiesti timpul investit in distractii cu cel investit in pasiunea ta, vei avea succes. Poate nu in prima luna, poate nu intr-un an de zile, dar cu siguranta vei ajunge acolo unde ti-ai propus. Si vei avea o surpriza, pe langa faptul ca nu vei simti ca muncesti, nu-ti va fi suficient cand iti atingi scopul si vei lucra in continuare pentru urmatorul tel propus.
- In ce consta, mai exact munca ta?
Eticheta oficiala data de Universitatea de Arte Plastice este de „grafician”, deci ar fi trebuit sa fac gravuri si sa desenez ilustratii cu penita. Lucru pe care-l iubesc, dar nu a fost suficient pentru mine. Si atunci am ales drumul computerului. Numai ca graficianul de condei n-are nicio legatura cu grafica digitala. Ce stiu acum despre lumea digitala a trebuit sa invat pe principiul auto-didact. M-a ajutat firea mea curioasa, am testat tot felul de programe, exersand si citind, iar in final detin o serie de abilitati pornind de la montaj, animatie, pictura digitala, design vectorial, compozitie si design specific pentru tv, web design, programare, dar si cunostinte aprofundate de branding, marketing, seo si promovare online. Asadar, stiu sa fac multe lucruri pe care le aplic atunci cand proiectul o cere. In ultimii ani m-am concentrat pe branding si web design, eticheta actuala fiind: Arhitect de Brand, Multimedia Designer si Dezvoltator.
- Care au fost cele mai grele momente ale evolutiei tale?
Cele mai grele momente in evolutia mea de liber profesionist au fost momentele de inceput, pentru ca nu aveam un mod definit de lucru, nu stiam nimic despre branding personal si marketing. Am inteles in timp (mult timp) ca nu este suficient sa creez o lucrare buna. In primul rand, trebuie sa ai o metoda de a gasi clientul, cat si proiectul care ti se potriveste.
- Este greu sa fii femeie si sa lucrezi pe cont propriu in Romania de azi?
Depinde foarte mult de varsta, de modul in care te prezinti, de cat de mult ai invatat in domeniul in care activezi, de increderea in sine si, nu in ultimul rand, de clientii pe care ii alegi. Sunt doua parti ale monedei. Cred ca trebuie sa ne asumam responsabilitatea ca, in general, atunci cand se intampla un esec este vina noastra. Daca analizezi la rece aceste lucruri, vei reusi sa schimbi, sa te adaptezi si data viitoare sa alegi mai bine.
- Care sunt principalele valori pe care le promovezi?
In principiu, cred in oameni, in puterea lor de a se schimba, de a evolua si de a avea un viitor mai bun. Economia se bazeaza pe inteligenta. Numarul oamenilor inteligenti merge mana in mana cu cresterea economica, adica cu starea de bine si, din acest motiv, consider ca este important sa promovez Romania la adevarata ei valoare. Avem oameni frumosi, destepti si muncitori in toate domeniile.
Dar nu am o preferinta pentru un gen anume de proiecte. Insa imi plac provocarile.
Un specialist de brand poate fi comparat cu un bucatar. Atata timp cat stie tehnicile si are ingredientele necesare, poate face absolut orice.
De aceea este importanta constientizarea unei abordari diferite, fara preconceptii, fara sabloane, atunci cand lucrezi prima oara pentru un proiect dintr-o nisa neatinsa pana atunci. Clientii au, de obicei, o viziune stabilita ca trebuie sa stiu industria respectiva pentru a livra rezultate. Am descoperit insa ca a fi alert si a nu fi familiarizat cu afacerea (adica fara a avea idei preconcepute) ma ajuta sa realizez proiecte mult mai bune, originale si care duc chiar la rezultate spectaculoase. De ce ?
Pentru ca nu vin cu solutii obisnuite, cu sabloane si teme invatate. Nimic nu este mai rau decat sa-ti plictisesti consumatorii. Daca esti prea usor de prezis, risti sa „adormi” consumatorul. Este foarte greu sa vinzi unui consumator semi-constient. Brandurile eficiente „trezesc” consumatorii. Oamenii nu raspund cu entuziasm la ceva invechit, dar raspund cu siguranta la ceva neasteptat, remarcabil si altfel. Acesta este obiectivul.
Si plecand de la acesta idee, am conceput si sloganul Artvisiona: „Nu mai este suficient sa fii bun. Trebuie sa fii diferit”.
- Care este proiectul pe care il simti cel mai aproape de suflet?
Toate proiectele au o particica din mine, mai mica sau mai mare. Un timp depus de creatie, o desfasurare de idei si „mult suflet”, cum spunea un client.
Tocmai am relansat Artvisiona.ro, care s-a transformat din portofoliu personal intr-un studio creativ, si in acest proces mi-am amintit de fiecare proiect si client cu care am lucrat. Sunt norocoasa si ma bucur ca am clienti care imi ofera incredere, cu alte cuvinte, care inteleg ca au o problema si vin la mine pentru a le oferi solutia.
Alt lucru de care ma bucur este faptul imi ofera si timpul necesar pentru a le realiza. Un proiect creativ bun necesita un timp mai mare de realizare. Le multumesc pe acesta cale pentru toata increderea lor care a rezultat in lucrari deosebite si in ceea ce este astazi Artvisiona.
Multumim, Simona, pentru ragazul acordat si pentru incursiunea pe care am facut-o impreuna in fascinanta lume a creativitatii digitale.