Am luat-o la intrebari pe prietena platformei Chic-Elite, actrita Gabriela Hamzescu, in legatura cu cel mai nou demers al ei CLIPa de POEZIE, desfasurat sub egida Asociatiei Energizart. Asadar, cum s-a nascut si ce este, de fapt, CLIPa de POEZIE?
Ideea campaniei CLIPa DE POEZIE s-a nascut la inceputul anului 2020 sub auspicii care pareau mult favorabile proiectului in acel moment. Pana sa incepem efectiv lucrul, ne-am trezit blocati in case din cauza pandemiei, insa am continuat sa ne gandim la ceea ce ne doream cu o astfel de campanie si am dezvoltat mult conceptul clipurilor pe care visam sa le realizam. De fapt, conceptul original al fiecarui clip in parte apartine actorului si regizorului Daniel Iordan cu care am mai lucrat in trecut in doua proiecte de teatru. Spectacolul „Sotul tau ramane-al meu”, care ii poarta semnatura regizorala, s-a aflat sub amprenta unui concept atipic, fapt remarcat de insusi autorul textului dramatic, Mihai Ignat, care ne-a marturisit ca este cea mai „surprinzatoare montare a textului sau”. Surpriza consta in aducerea conceptului de inteligenta artificiala intr-un spectacol de teatru si in crearea unor imagini aproape filmice pe tot parcursul spectacolului. Acest fapt se leaga direct de punctul de pornire al campaniei CLIPa DE POEZIE – aceasta nevoie de a regandi un text literar dintr-o perspectiva complet noua si de a-l aduce in fata publicului de azi intr-o lumina complet noua generatoare de imagini cu un impact emotional puternic.
Sa inteleg ca emotia este motorul intregului proiect?
Da, emotia este cea care sta la baza intregului concept, iar mijloacele folosite au un scop unic: provocarea emotiei! De ce poezie? Tocmai din acest motiv – poezia contine un amalgam unic de emotii in stare pura. As indrazni sa aseman poezia cu o sticluta de parfum frantuzesc: pur si simplu, inchizi ochii, inspiri adanc si toate celulele corpului tau incep sa vibreze pe aceeasi frecventa, conectand corpul subtil la vibratia Universului uman. Mintea transcende realitatea imediata si te transpune in universul poetic. Nu este nimic paranormal in aceasta experienta, dimpotriva, tine de imaginatia fiecaruia si de putin exercitiu.
O campanie inovativa, din cate inteleg. Concret, ce aduce nou?
Ceea ce aducem nou cu aceste clipuri este lucrul pe tema sau ceea ce se numeste „acting couch”. Daniel Iordan a avut norocul sa invete de la cei mai prestigiosi profesori in domeniu: Jeremy Stockwell (profesor al Royal Academy of Dramatic Art – Londra) si Paul Clayton (Chairman al Actors Center, Londra), iar lucrul cu actorul ramane primordial in procesul de creatie.
Am vazut clipuri care mizeaza pe o citire alba a poeziei si clipuri care mizeaza atat de mult pe mixajul de imagini incat sufoca total mesajul textului. Intre cele doua extreme, cautam acest echilibru intre imagine si cuvant. Mesajul unui text poetic nu este intotdeauna la indemana si poate acesta este si motivul pentru care multi renunta la acest exercitiu extraordinar de descoperire, de cunoastere si chiar auto-cunoastere. Cum spuneam mai devreme, in actorie se lucreaza cu teme. Si asta implica imaginatia si creativitatea intr-un grad foarte inalt. Daca luam, de exemplu, o poezie de dragoste, ne putem propune sa ne adresam iubitei / iubitului. Acesta este primul nivel sau intelegere la prima mana. Dar daca ne adresam copilului nenascut sau parintelui trecut in nefiinta, deja se schimba radical interpretarea si mesajul subtil se reveleaza. Conectarea directa la universul poetic iti poate revela sau nu acest mesaj, insa exista cazuri in care poti transcende textul si poti descoperi noi valente inscrise subtil in codul poeziei. Aici este frumusetea!
Deja primele doua clipuri ale campaniei sunt online. Ne poti spune mai multe despre ele, te rog?
Cele doua texte alese pentru primele clipuri ale campaniei sunt „Poem de iubire” al Lilianei Kaltakis, poeta pe care am descoperit-o astfel si care reuseste sa teasa in filigran toate emotiile subtile ale iubirii fara pericolul repetarii si „Poemul” Doinei Ioanid, poeta deja consacrata din ale carui versuri razbate un univers uman scindat intre vulnerabilitate si resemnare asumata. Tin sa le multumesc si aici pentru increderea pe care ne-au acordat-o la inceput de drum si speram sa convingem si pe viitor ca acest demers merita dezvoltat.
Nu este deloc usor sa transformi in realitate o astfel de campanie. Care a fost cea mai mare provocare cu care te-ai confruntat?
Formarea echipei si gasirea celor mai potriviti profesionisti in domeniu a fost de departe cea mai mare provocare. Nu am dispus de resurse financiare si astfel echipa s-a ales singura, daca putem spune astfel. Au ramas sa lucreze in proiect numai acei oameni cu adevarat pasionati de munca lor si care au inteles ca dincolo de remuneratia financiara pot exista si altfel de satisfactii profesionale. Sa lucrezi intr-un proiect in care ai toata libertatea creativitatii si cu o echipa cu care sa te consulti in permanenta pe fiecare detaliu astfel incat rezultatul final sa fie optim, nu este deloc putin lucru.
Daca tot ai mentionat echipa, ne dai mai multe detalii despre magicienii din spatele si din fata camerelor?
Printr-o recomandare, am intalnit-o pe Eugenia Carciova (make-up artist si graphic designer) care a spus un mare DA proiectului inca din prima clipa. A inteles imediat conceptul regizoral si si-a adaptat maiestria in functie de cerintele tehnice de la cadru, astfel incat imaginea actritelor in gros-plan sa coincida viziunii initiale. Tot ei i se datoreaza si grafica intregului proiect. Pe Andrei Budau si Teona Irina Giugariu ii cunostea Daniel de la un alt proiect, le-a povestit despre clipurile de poezie si au fost incantati sa ne sprijine cu tot ce tinea de imagine, inclusiv toata aparatura tehnica necesara. Au dat dovada de multa tenacitate si creativitate in realizarea cadrului si a luminii in cele mai mici detalii. Vechiul nostru prieten podar, Andrei Teasca, ne-a pus la dispozitie spatiul Teatrului de Magie, un spatiu generos care ne-a ajutat enorm intr-un moment de criza din timpul filmarii. Tot printr-o recomandare, l-am cooptat in echipa si pe Mihai Marin care, practic, a desavarsit intreaga opera prin sunet si montaj. Nu in ultimul rand, actrita Teodora Daiana Pacurar care si-a folosit extraordinar resursele interioare si s-a lasat condusa pana la tema finala a compozitiei. Le sunt recunoscatoare ca au avut incredere in aceasta idee nebuneasca si sper ca tot efortul lor sa fie apreciat la justa valoare.
O sa mentionez eu, daca tu esti atat de modesta, ca a doua actrita a proiectului esti chiar tu, Gabriela Hamzescu.
Da, asa este. Ca actor independent, m-am resemnat deja in fata necesitatii de a determina prin forte proprii contextul in care sa ma exprim artistic. Nu este deloc simplu, mai ales in situatia actuala. De la infiintarea Asociatiei Energizart, am invatat ce inseamna sa fii manager de proiect: sa aplic pentru finantare, sa ma ocup de toata documentatia din punct de vedere juridic si financiar, sa gasesc spatiul de desfasurare, sa fac parteneriate, sa organizez calendarul de activitati, sa achizitionez materiale pentru costume, recuzita si decor, sa ma ocup de intreaga echipa si sa rezolv eventuale tensiuni inerente intre colegi, sa fac un plan de comunicare pentru presa si public, sa organizez premiera… si, bineinteles, sa ma ocup in primul rand de personaj! Principalul scop fiind Acela de a juca Cam asa s-a intamplat in cazul celor trei spectacole de teatru realizate pana acum (Dublura, Accidentul si Sotul tau ramane-al meu), iar acum mi-am zis ca e timpul sa ne incercam norocul si in mediul online cu aceste clipuri filmate.
Si totusi, de ce poezie?
In derularea proiectului, au intervenit doua momente importante care ne-au provocat sa raspundem la intrebarea „De ce poezie?”. Primul l-a constituit momentul bacalaureatului cand am urmarit la televizor mai multi adolescenti spunand ca ei nu-si doresc sa le pice poezia ca subiect de examen, deoarece nu reusesc sa o inteleaga. O declaratie cel putin surprinzatoare pentru noi, adolescenta fiind varsta reveriilor, varsta la care se nasc, de fapt, cele mai frumoase trairi legate de iubire, de indragostire si, deci, a poeziei! Ba chiar este varsta la care apar primele incercari de a scrie poezie…
Ne-am gandit ca poate acesti tineri nu au exercitiul apropierii de discursul poetic, poate s-au confruntat cu poezii mult prea incarcate de metafore si simbolistica, poate nu au avut toti sansa unui profesor pasionat care sa-I atraga in acest univers poetic greu accesibil uneori. Spun asta deoarece ma numar printre elevii norocosi ai colegiului Mihai Viteazu din Bucuresti care au avut bucuria sa parcurga literatura romana alaturi de profesorul Ion Duna – eminescolog pasionat care stia cum sa stimuleze imaginatia elevilor si sa-I poarte prin toate povestile lumii si mai ales sa-I provoace sa descifreze versul poetic cu instrumente si tehnici creative.
Te intrerup doar pentru a confirma, si eu fiind, la randul meu, fosta eleva a domnului profesor Ion Duna.
Exact! Si cred ca ai apreciat la fel de mult metoda de predare a acestui profesor minunat! Al doilea moment important a fost legat de tot acest context extrem de complicat de gestionat – izolarea totala si insingurarea determinate de pandemie. Internetul a fost inundat de povesti emotionante, de poezii citite in fata telefonului mobil, de concerte in balcon, de mesaje de incurajare din toate colturile lumii, fiecare cetatean al Planetei a simtit nevoia sa-si exprime sentimentele in fel si chip si sa le arate lumii intregi. A fost un preaplin care s-a revarsat si care a epuizat toate aceste resurse intr-un timp foarte scurt. Inaintea iesirii din starea de urgenta, deja rabdarea era epuizata si oamenii aveau nevoie acuta de trairi offline. Dupa tot acest parcurs, am hotarat ca este cel mai bun moment pentru lansarea unei astfel de campanii. Da, acum este momentul cel mai potrivit pentru promovarea poeziei romanesti contemporane si pentru provocarea creativitatii tuturor. Oamenii au inteles din aceasta experienta nefasta ca e timpul sa se reintoarca la ceea ce este cu adevarat important pentru ei. Faimosul dicton „Carpe diem” a revenit pe buzele tuturor ca un „must have”!
Acesta e numai inceputul. Ce urmeaza?
„The show must go on” cum se zice… deja lucram la urmatoarele clipuri, iar reactiile pozitive pe care le-am primit pana acum ne incurajeaza sa visam cat mai departe. Vom incerca sa aplicam si pentru finantare pentru a urca la nivelul superior al efectelor speciale, insa, pana atunci, ne concentram pe realizarea unor clipuri cu mijloace minime si impact maxim. Sigur ca ne dorim sa implicam in acest demers mai multi artisti independenti pe care sa-i atragem in acest demers artistic si, bineinteles, sa-I putem si plati pentru asta. Si daca tot vorbeam de adolescenti, deja ne-am indreptat atentia catre poezia scrisa de acestia, am ales cateva texte valoroase si speram sa reusim sa le facem astfel debutul in lumea artistica! Asa cum bine remarca un admirator al proiectului, este si aceasta o forma de patriotism – sa ne promovam valorile! Si, Slava Domnului, chiar avem ce promova!
Puteti urmari ceea ce se intampla, pas cu pas, in proiectul CLIPa de POEZIE pe canalul de youtube dedicat, dar si pe pagina de Facebook.
Multumim, Gabriela, pentru ca ti-ai facut timp sa ne impartasesti detalii despre CLIPa de POEZIE. O clipa și un clip de care avem cu totii nevoie, chiar daca uneori nici nu ne dam seama cat de mult ne lipseste emotia din viata de zi cu zi. Nu-mi ramane decat sa va urez succes si sa te asigur ca Chic-Elite este, de azi inainte, unul dintre admiratorii si sustinatorii vostri cei mai ferventi.