Nominalizată, din partea Romaniei, la evenimentul “EY Entrepreneurial Winning Women™ Europe Class of 2017”, organizat la Bruxelles, Daniela Mariscu este unul dintre acei oameni care schimba lumea in jurul lor. Dupa ce a dezvoltat piata de agrement locala, fondatoarea brandului Aquatica Experience si-a propus sa puna Romania pe harta mondiala a “industriei bucuriei”, asa cum o numeste. Membra a Fundatiei Romanian Business Leaders (RBL), ea ne-a acordat un interviu in avanpremiera evenimentului RBL Summit, care se va desfasura in perioada 13-14 martie, la Bucuresti si unde Chic-Elite este partener media.
– Sunt mai multe femei in situatia in care se gandesc sa faca pasul de la angajat la antreprenor, proces care poate dura ani de zile. Cum a fost in cazul tau? Cum a inflorit gandul de a parasi siguranta unui loc de munca si a pasi in necunoscut?
Antreprenoriatul la mine a fost cumva intrisec , chiar si cand lucram angajata avansam rapid datorita atitudinii mele intraprenoriale, dar nu stiam atunci sa definesc astfel acest fel de a fi:)
Insa pasul decisiv catre antreprenoriat l-am facut in 2008 alaturi de sotul meu cand ne-am “negociat“ parteneriatul de viata si de business 50-50% :)).
– Care a fost click-ul decisiv in care te-ai hotarat sa faci pasul spre antreprenoriat?
Am simtit oportunitatea in piata in care sotul meu avea deja un mic business de intretinere si constructii piscine si cum aveam experienta vasta de business din joburile de conducere detinute am prefigurat cu succes viitorul afacerii noastre.
„Am fost putin nebuni in sensul bun”
– De unde ai invatat sa fii antreprenor? Care au fost principiile dupa care te-ai ghidat?
Principiile mele de busines sunt aceleasi cu acelea de viata: excelenta, iubire, evolutie! Viata cred ca m-a invatat cel mai mult, insa clar au contat toti oamenii de business cu care am interactionat. Studiile pana la nivel de master conteaza si studiez in continuare, insa mereu spun ca am un MBA facut din proiectele facute cu oamenii de afaceri impreuna cu care am lucrat. Invat mult de la clientii nostril, fiind in ultimii 5 ani focusati aproape exclusiv pe segmentul B2B. Cand ajungi sa faci cu un client 2-3 contracte in cascada, de la piscine pentru hotel pana la aqua parc inveti mult de la un investitor profesionist.
– Cum ai navigat prin criza? Au fost momente in care te-ai gandit sa te intorci in rolul de angajat? Ce te-a mentinut pe directia asumata?
Noi am inceput un business intr-o piata a luxului in 2008 in plina criza:)) Toti credeau ca suntem nebuni sau posibil neinspirati:)) Am fost putin nebuni in sensul bun, am mizat pe viziunea noastra si pe nevoia de frumos si calitate din piata agrementului. Cred ca daca ai in sange “microbul“ antreprenoriatului este putin probabil sa te repozitionezi ca parte mica dintr-un intreg… Cand ai forta sa creezi un nou univers, ca antreprenor, e ceea ce te mentine.
Peste 5 hectare de piscine construite
– Care au fost etapele prin care ati reusit sa duceti business-ul la nivelul urmator?
La noi functioneaza stabilirea obiectivelor. Ne distram cand ne amintim cum am stabilit acum cativa ani sa construim aqua parcuri emblematice pentru Europa aici, in Romania. Sotul meu ma privea distrat si usor neincrezator, insa ca intotdeauna m-a sustinut si iata ca reusim. Livram deja proiectarea pentru proiecte ca aqua parc Cluj, Arsenal (Orastie ), Baile Figa (Bistrita), Plaja Urbana Dunarea (Galati ) si inca alte cateva confidentiale deocamdata. Am construit elemente de agrement acvatic gen piscine publice si tobogane acvatice deja in toata Romania, peste 5 hectare de piscine daca le-am aduna pe toate ca suprafata si peste 1 km de tobogane.
– De ce resurse a fost nevoie, dpdv timp, mentori, galerie de suporteri etc.?
De toate resursele pe care le poti accesa, iar nivelul de accesare depinde doar de deschiderea ta ca om si ca antreprenor. Traim intr-o lume plina de resurse, provocarea este sa inveti sa le accesezi in masura in care servesc viziunii tale ca antreprenor! A contat mult cand am intalnit oamenii din RBL, a fost ca o confirmare a unei lumi la care speram:) Si o confirmare ca puterea unui vis conteaza!
– Care a fost / va fi cel mai provocator proiect implementat ca antreprenor?
Provocarea mea inca este sa transmit puterea viziunii, insa sunt sigura ca e doar o etapa si “universul lucreaza”:) In rest, imi aleg provocarile cu focus pe obiective.
“Umanitatea este scopul oricarei actiuni juste in viata”
– Care sunt tendintele internationale din industria agrementului si cat de aproape suntem sa le avem si noi in Romania?
Tendintele clare sunt de lux accesibil si mix de experiente concetrate intr-o singura destinatie. Romania are o mare sansa sa redefineasca aceasta industrie chiar la nivel european pentru ca putem cladi de la zero.
Avem ca tara premise favorabile, insa e nevoie de o viziune comuna in acest sens a celor care influenteaza turismul, serviciile si, foarte important, infrastuctura. Agrementul e potentator pentru tot ce inseamna valorificarea resurselor turistice si balneare de care tara noastra dispune din plin. Noi ca experti ne facem “picatura“ noastra de treaba de a orienta investitorii catre proiecte emblematice care vor pune Romania pe harta europeana a agrementului.
– Cum este sa faci echipa cu sotul tau?
Foarte provocator:)) In sensul bun, ne mentine vii:) Noi ne-am creat un echilibru intre relatia de business si cea de familie care ne ajuta enorm in ambele planuri.
– Daca ar fi sa numesti principalele 5 lectii de antreprenoriat ale tale, care ar fi acelea?
Pastreaza valorile personale si in business indiferent de provocari!
Puterea visului iti da putere pentru provocarile de zi cu zi!
Echipa iti da puterea de actiune!
Businessul este doar o parte a vietii!
Umanitatea este scopul oricarei actiuni juste in viata!
– Daca ar fi sa privesti in urma, care sunt principalii factori care te-au sustinut sa ajungi in acest punct al carierei tale?
Credinta, sustinerea partenerului meu si a familiei si iubirea fata de semeni!