Adelina Pasat – om de comunicare, creator al unor concepte inedite pe piata romaneasca de marketing, asa cum este și BUZZStore.ro – cea mai mare comunitate de ambasadori de brand online si offline si promotor al alimentatiei sanatoase pe rafturile supermarketurilor de la noi prin Nutrivita, intr-un interviu exclusiv pentru Chic-Elite.ro
Traiectoria ta profesionala a inceput de foarte devreme. Ne-am cunoscut acum multi ani, peste 25, la sediul revistei „Salut”, un proiect initiat de George Mihaita, apoi drumurile ni s-au intersectat la Universitate, in cadrul Facultatii de Comunicare si Relatii Publice. Care au fost proiectele in care te-ai implicat/pe care le-ai dezvoltat de-a lungul timpului si care au reprezentat borne in devenirea ta profesionala?
Pasiunea mea pentru scris si comunicare a inceput de prin clasele gimnaziale, primul meu exercitiu de acest tip fiind jurnalele si oracolele pe care le schimbam cu colegele si prietenele. La Revolutie am tinut chiar un jurnal detaliat al evenimentelor, documentat cu taieturi din ziare, cu recenzii ale emisiunilor TV, acesta fiind si primul meu „reportaj”. Foarte curand, am devenit pasionata de jurnalism. Era epoca exploziei televiziunilor, ziarelor de toate tipurile, a libertatii de expresie. Asadar, alegerea de a urma un profil umanist a fost una naturala. In liceu, am avut sansa de a ma alatura mai multor proiecte media pentru tineri. Am lucrat cu Jana Gheorghiu la Televiziunea Romana pentru emisiuni de tineret pe programul 2, cu poetul Dan Mircea Cipariu la Tineretul Liber, unde acesta crease „Dictatura Adolescentilor”, o pagina saptamanala care lua pulsul tinerei generatii si, nu in ultimul rand, cu George Mihaita, la cel mai de succes proiect al anilor 90 pentru tineri – revista Salut. Am cochetat si cu radioul, avand chiar, in ultimul an de liceu, o rubrica proprie zilnica cu recomandari culturale din Bucuresti, la radio Tinerama. Tot la Salut, am luat contact cu evenimentele – am fost parte din echipa ce a produs cativa ani buni faimosul concurs Miss Adolescenta, unde au debutat multe din vedetele anilor 2000 si chiar o cunoscuta fosta doamna politician. Iar mai apoi, am facut o multime de intalniri cu liceeni in toata tara. Toate astea mi-au antrenat abilitati pe care azi le numim pompos, in lumea corporatista, creative writting, comunicare, public speaking, event management și, mai ales, multitasking si time management, pentru ca în, paralel încercam, sa fiu o eleva de bursa la liceu si mai apoi la facultate.
Am urmat in paralel cu job-ul de jurnalist si facultatea, fac parte cu mandrie din a doua generatie de absolventi ai Sectiei de Comunicare si Relatii Publice a Facultatii de Litere a Universitatii din Bucuresti, unde am avut niste colegi exceptionali, cu o dorinta de a absorbi informatie si de a face pionierat in zona de comunicare pe care nu o mai regasesc la generatiile ce au urmat si care, in ultimii 20 de ani, si-au pus amprenta in mediul jurnalistic, de publicitate, relatii publice si politic autohton. In ultimul an de facultate, am decis sa ma desprind de zona de jurnalism si sa imi caut un job in relatii publice, iar sansa mea a fost de a incepe chiar cu una din cele mai mari companii, Mobilrom, actualul Orange, unde m-am alaturat echipei de Comunicare si PR.
La Orange, am invatat foarte mult despre advertising, fapt ce m-a determinat sa-mi aleg si specializarea de master tot in publicitate, timp in care am luat si pulsul din agentii, lucrand in zona de client service si BTL, in Young & Rubicam, una din agentiile de top ale anilor 2000. Unul din proiectele de suflet a fost participarea in echipa de organizare a primelor editii ale Festivalului Brazilor de Craciun, eveniment caritabil al organizatiei Salvati Copiii Romania, devenit un reper in zona de fundraising si care, an de an, reuseste sa stranga zeci de mii de euro de la societatea civila pentru proiecte educationale si sociale. Imi amintesc cu drag de prima editie, la care eram atat de stramtorati cu bugetul, incat am prezentat chiar eu evenimentul de la Marriott alaturi de Excelenta Sa Ambasadorul Suediei, un mare sustinator al Salvati Copiii.
In comitetul de organizare al evenimentului, am cunoscut-o pe Theresia Streiter, director de marketing pe atunci la Henkel Romania, o persoana care m-a fascinat prin energia sa si abordarea foarte pragmatica. Ne-am placut reciproc, iar cand s-a ivit oportunitatea, am intrat in echipa ei si mi-am inceput ucenicia in marketing. Si, pentru ca, asa cum m-a invatat Theresia, un om de marketing fara cunostinte de vanzari nu e complet, am acceptat bucuroasa misiunea de a infiinta departamentul de Trade Marketing in Henkel.
Maternitatea mi-a adus si o noua perspectiva asupra carierei si, combinat cu puterea de convingere a unei alte persoane carismatice in parcursul meu profesional, Dimitris Blatsios, am decis sa ma reintorc in telecom, de data asta conducand departamentul de marketing al Germanos, cel mai mare retailer la vremea respectiva.
Asadar, de la jurnalism la marketing, dar mereu revenind la comunicare, ai trecut de la a fi angajat la a fi angajator. Ce a adus nou in viata ta?
Al doilea copil mi-a schimbat din nou perspectiva asupra vietii profesionale, si, la initiativa sotului meu, deja antreprenor de cativa ani in domeniul constructiilor, am decis sa ma lansez pe cont propriu.
In anii 2010, anii de inceput in retail al „raionului de mancare sanatoasa”, optiunile erau extrem de limitate, iar oportunitatile pareau promitatoare. Pentru cineva dispus sa astepte. Si chiar si asa, succesul a venit mai greu decat ma asteptam. Am infiintat Nutrivita, firma de import si distributie de produse dietetice si bio acum 13 ani, dar de-abia in ultimii 6-7 ani pot spune ca lucrurile au intrat pe fagasul corect, existand mai multa sustinere din partea retailerilor si o putere de cumparare crescuta din partea consumatorilor.
Astăzi, Nutrivita inseamna peste 25 de angajati, 6 mari furnizori europeni de produse sanatoase si peste 300 de produse comercializate in 2000 de puncte de vanzare, in principal in supermarket si hypermarket. Am fost unul dintre promotorii raionului de diet si bio din Romania, pentru ca am crezut cu tarie ca hrana ne este medicament si oricine are dreptul de a manca produse de calitate, nutritive, care sa ajute la mentinerea sau recapatarea starii de sanatate. Un proiect de suflet este lansarea marcii proprii Bio Junior, liderul raftului de produse BIO pentru copii, ce cuprinde cereale de mic dejun si snack-uri bio pentru copiii de peste 3 ani, produse sub marca noastra in fabrici de top din Elvetia, Franta si Ungaria.
Cum a luat nastere comunitatea BuzzStore si ce inseamna, mai exact, „ambasadori de brand online si offline”?
Dupa lansarea in 2007 a Nutrivita, in 2012 am infiintat alaturi de o prietena BUZZStore, prima comunitate de micro-influenceri (BUZZeri), pornind de la faptul ca multe cercetari de piata aratau din ce in ce mai mult impactul crescand al recomandarii unui prieten in decizia de cumparare. Astfel, a luat nastere BUZZStore – comunitatea ce testeaza gratuit acasa produse si servicii pentru a apoi sa isi exprime onest opiniile in mediul online si offline. Comunitatea cuprinde peste 100.000 de membri, iar in ultimii ani ma bucur sa vad din ce in ce mai multe companii ce integreaza buzz marketing si comunicarea prin consumatorii obisnuiti, influenceri in grupurile lor de prieteni, in strategiile de comunicare. Anul acesta am derulat circa 30 de proiecte pentru branduri din zona de frumusete, sanatate, retail, nutritie pentru animale, bunuri de folosinta indelungata, dar si proiecte educationale, cum ar fi cel aflat in derulare in parteneriatcu Hyllan Pharma pentru constientizarea de catre femeile din comunitatea BUZZStore a importantei vizitei la medicul ginecolog si normalizarea ciclului menstrual. Anul acesta a mai avut doua mari provocari, lansarea BUZZStore Bulgaria, unde incepem timid sa ne construim comunitatea si BUZZBox – primul serviciu de discovery box cu abonament din Romania. Astfel, marcile au ocazia de a recruta consumatori pentru produsele nou lansate de piata, in timp ce membrii comunitatii noastre descopera noi produse pe care poate nu le-ar fi luat in considerare pentru achizitie daca nu le-ar fi testat anterior, la un pret foarte atractiv.
Interesul tau in nutritie sanatoasa, bio, sport si miscare, se traduce azi prin aducerea in Romania a unor serii de branduri dezvoltate in jurul acestor concepte. Care sunt acestea si cum au fost primite în Romania de catre publicul larg?
Suntem activi atat in zona de produse destinate dietelor speciale, cum ar fi produsele fara gluten, fara zahar, fara lactoza de la Gerble si Bauckhof, cele pentru sportivi (Isostar) sau pentru managementul greutatii (Gerlinea), dar si o prezenta cu pondere importanta in raftul de BIO (Cereal Bio, Bio Junior, Bjorg, pastele tartinabile vegane Tartex, ceaiurile CUPPER etc). Odata cu cresterea puterii de cumparare, consumatorii au devenit mai atenti la ceea ce consuma si aleg constient alimente cu valoare nutritionala si cu beneficii aditionale, precum produsele cu adaos de proteine, cu vitamine, minerale sau cu continut redus de zahar, sare si grasimi. O crestere semnificativa am inregistrat si pe segmentul de produse bio, pe fondul numeroaselor scandaluri alimentare din ultimii ani din Europa si de la noi privind aditivii din industria alimentara sau agricultura intensiva, cu pesticide. Recent, am lansat si marca de cafea bio Destination, lider de piata in Franta, prima marca din Romania ce acopera integral toate categoriile de cafea: boabe, macinata, liofilizata, capsule. Ce este special la acest produs este torefactia artizanala, realizata la Bordeaux, din boabe direct selectionate de la mari producatori din America Latina si Africa.
Faptul ca esti femeie a constituit, de-a lungul carierei tale, vreun impediment? Ai simtit ca esti dezavantajata din start de apartenenta la sexul frumos?
Sincer, nu. Si asta pentru ca eu sunt destul de traditionalista in ceea ce priveste rolul femeii. Adica nu mi-am dorit niciodata sa fiu CEO in corporatie, nici nu am intrat in competitie cu colegii mei barbati. Am avut si sansa de a lucra in companii unde femeile erau promovate si apreciate.
Povesteste-ne despre experienta „Avantaje” – in ianuarie anul acesta ai aparut pe coperta revistei – despre care ai afirmat ca: „Am acceptat provocarea Avantaje pentru a-mi demonstra mie, dar si altor femei ca 40 de ani este momentul deplinei maturitati emotionale, apogeul frumusetii si al deplinei increderi in sine”.
Propunerea celor de la Avantaje m-a surprins si m-a provocat, mai ales ca eu am fost de cele mai mai multe ori in culisele copertilor de reviste ca jurnalist sau ca om de PR. Si am fost destul de timorata, caci nu m-am considerat niciodata o femeie de coperta. Draguta da, dar nu neaparat frumoasa. Insa echipa condusa de stilista Alexandra Calafeteanu mi-a demonstrat ca orice femeie este frumoasa si poate straluci. Chiar si la 40 de ani +!
Esti realizata in plan profesional – nu degeaba ti se spunea „Adrenalina” printre colegi, insa, in acelasi timp, ai si o familie minunata, fiind mama de trei baieti. Tu demonstrezi ca se poate. Care este secretul tau?
Ma bucur ca succesul personal si profesional a venit treptat, cu munca. Astfel, am putut sa ma bucur de tot drumul pana aici. Nu e ca si cum primesti totul de-odata si te copleseste sau te distruge, pentru ca nu esti pregatit pentru succes. Lucrurile vin treptat, ai timp sa iti dai timp sa te adaptezi, sa te ajustezi ca persoana la noile situatii de viata. Nu e un parcurs usor, drumul e plin de provocari, dar cheia succesului in cazul meu a fost sa cred ca se poate. Mai bine, mai sus. Ca pot, chiar daca cei din jur mi-au spus ca nu voi reusi. Ca pot, chiar daca uneori am simtit ca mi-am luat o palarie prea mare pentru capul meu.
O intrebare de care nu scapa niciuna dintre intervievatele Chic-Elite: Care este viziunea ta vizavi de femeie si putere? Te consideri feminista?
Sunt feminista in masura in care cred in sanse egale in profesie, ca femeile au anumite abilitati care le fac mult mai potrivite in anumite meserii si ca pentru altele sunt mai putin echipate decat barbatii. Femeile au demonstrat de mult ca pot face lucrurile cel putin la fel de bine ca barbatii, sunt inventatoare de succes, calatoresc si muncesc in spatiu, conduc echipe uriase spre succes, sunt investitoare cu multe milioane in conturi… dar pentru a ajunge sa porti pantalonii la serviciu sau acasa e nevoie sa sacrifici o parte din tine, fie ca e vorba de timpul pentru sine, de timpul pentru cuplu sau pentru maternitate. Poti face asta pe o anumite perioada sau poate fi o alegere pe viata. Important este sa fii impacata cu tine.